Oefenmethode – Hoe leer je de saxofoon bespelen

Een methode welke ik gebruik bij mijn dagelijkse oefeningen heb ik hieronder beschreven. Je docent adviseert wellicht een andere methode. Iedere docent en student is verschillend en hebben andere eisen bij het oefenen van de saxofoon, dus de volgende methode is vrij algemeen en wellicht niet voor iedereen geschikt. Het aller belangrijkste is dat je plezier beleeft aan het oefenen op je saxofoon.
Er is echter een belangrijk element om succesvol en efficiënt te oefenen, dat is concentratie tijdens het leren/spelen op je saxofoon. Een korte sessie waarin je je richt op luisteren naar je saxofoonspel en nadenken over wat je adem, tong en vingers aan het doen zijn is veel beter dan een lange sessie waarin je geest afdwaalt – je zult uiteindelijk meer leren in een korte maar gerichte sessie.

Hoe lang oefenen?

Als je er serieus voor gaat om de saxofoon te leren bespelen, zou een dagelijkse sessie van 30 minuten oefenen in de praktijk moeten volstaan, maar idealiter oefen je minstens een uur per dag. Als je van plan bent om professional te worden dan is minimaal 2-3 uur per dag nodig. Heb je de mogelijk om de hele dag te oefenen? Vergeet dan niet dat als je je eenmaal niet meer kunt concentreren, de oefensessie veel minder de moeite waard word.

Het organiseren van je beschikbare oefentijd

Verdeel je oefensessie in drie hoofdgedeelten. Wissel tussen deze gedeelten om verveling of gebrek aan concentratie tegen te gaan:

  1. Toon oefeningen – lange noten, ademhalingsoefeningen etc.
  2. Technische oefeningen – vingerzetting oefeningen, toonladders, arpeggio’s
  3. Muziek – Spelen (en leren) van muziekstukken, plezier maken met samenspel bijvoorbeeld  met meespeel cd’s, etc.

Mijn voorkeur is om te oefenen in bovenstaande volgorde. Bij veel mensen zijn toon oefeningen het moeilijkst onderdeel om de concentratie vast te kunnen houden. Het is vrij eenvoudig je aandacht te verliezen tijdens het spelen van lange noten. Het meeste voordeel behaal je als je jezelf echt kunt focussen op het geluid en je er helemaal “inzit”. Ik vind dit makkelijker aan het begin van een oefensessie als je geest nog onvermoeid is en in staat zich te concentreren.
Is je geplande oefensessie langer dan een uur dan raad ik je aan de bovenstaande drie gebieden per uur te rouleren, zodat je na een uur weer begint met toonoefeningen.

Algemene tips:

  • Als een oefening maar niet wil lukken, kan het beter zijn om deze oefening een ??paar dagen te laten voor wat het is. Als je de oefening een paar dagen later weer oppakt is er vaak een mysterieuze verbetering, ook al heb je er niets meer aan gedaan.
  • Als je merkt dat je geest niet in staat is om zich te concentreren op het oefenen, ga dan even iets anders te doen, bijvoorbeeld sporten, lezen of de was doen. Als je liever iets doet rondom de saxofoon probeer dan iets van de muziek-theorie te leren of het uitschrijven van een solostukje.
  • in een week 30 minuten per dag oefenen is beter dan in een keer 7 uur op één dag.
  • Als je je geremd voelt doordat je bang bent dat de buren gaan klagen probeer dan een andere plek te vinden waar je je helemaal op gemak voelt en in staat bent om zo luid te spelen als je wilt.
  • Als je regelmatig problemen hebt met je concentratie, probeer dan eens enkele eenvoudige lessen in yoga of meditatie te volgen.
  • Als je niet in staat bent om op de saxofoon te oefenen bijvoorbeeld tijdens reizen, kunt je nog steeds ademhalingsoefeningen doen (b.v. tong articulatie, probeer zo gelijkmatig mogelijk ttttt te herhalen, werk geleidelijk naar een sneller tempo).
  • Frequente korte sessies waarin je geconcentreerd bent is beter dan een langere sessie waarbij je je niet kunt concentreren. Als je in de gelukkige omstandigheid bent vele uren per dag te oefenen, neem dan regelmatig een pauze om je geest fris te houden.

 

2 reacties

  1. Hoi Jan,
    Wat zijn goede toon-oefeningen voor een beginner? Wat moet ik precies doen?

    1. Dag Simon,

      een goede vraag welke een goed antwoord behoeft. Een mooie toon is afhankelijk van de geoefendheid van ademsteun en embouchure.
      Ademsteun krijg je door een juiste ademhalingstechniek toe te passen waarbij je de ademhaling vanuit je buik (lees middenrif) controleert en niet vanuit je keel. Dit zorgt al voor een vollere toon.
      Embouchure is de samenwerking van alle spieren rond je mond en keel welke zorgen dat je toon stabiel is en niet zwabbert.
      Het advies is om lange noten te spelen. Zelfs de professionals doen nog dagelijks lange noten spelen om hun toonvorming in “shape” te houden. Saai? Nee hoor, je kan er leuke oefeningen omheen verzinnen.
      Zaak is wel dat je niet alleen die lange noten speelt, maar ook goed naar jezelf luistert en blijft bijsturen.
      Er staat een mooi artikel met oefeningen geschreven op de Jupiter website.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.