Microfoon positie voor saxofoon bij thuisopnamen

Voor het maken van professionele opnamen zijn uitgebreide opleidingen voorhanden. Er zijn meerjarige opleidingen tot geluidstechnicus te volgen. Daar ga ik mijn vingers maar niet aan branden. Maar vroeger of later krijg je toch de behoefte om je eigen spel op te nemen. Bijvoorbeeld om een geluidsbestandje naar oma te sturen, op je blog te zetten, voor studiedoeleinden om nog eens goed te luisteren naar je ingestudeerde solo of om een demo op te sturen.

Wat ik hier ga beschrijven zijn slechts een paar basisregels die je als sax spelers kunt gebruiken in je eigen thuisstudio, waarmee je met een enkele microfoon gaat experimenteren om uit te vinden welke setup het beste werkt om het geluid dat je maakt goed op te nemen.

  • Hoe dichterbij de microfoon bij de saxofoon staat, hoe meer lage frequenties deze opneemt, wat meestal resulteert in een donkerder geluid. Je kunt zelfs eens proberen de mic in de beker van je saxofoon te stoppen. Dit veroorzaakt een mooi doordringend geluid welke je waarschijnlijk wel moet compenseren door de laagste frequenties eruit te filteren met een (software) equalizer. Dit laatste is zeker niet een veel voorkomende manier om je microfoon te plaatsen, maar het is muziek en als jij tevreden bent met het resultaat……..
  • Als algemene richtlijn plaats de je microfoon op ongeveer 6 cm van de beker van je saxofoon. Richt de microfoon naar beneden in een hoek van 45 graden richting beker voor een vol en agressief geluid. Richt je de microfoon naar de bovenste kleppen op je sax in een hoek van ongeveer 60 graden dan resulteert dat in een egaler geluid waarbij meer hoge tonen worden opgenomen.
  • Als je de microfoon voor de beker van je sax plaatst, zul je meer lage tonen opnemen doordat deze rechtstreeks uit de beker komen. De hoge tonen komen voornamelijk uit de hogere toongaten. Indien je te weinig hoge tonen in je opname hebt kan je de mic iets naast de beker plaatsen waardoor de lage tonen minder op de mic inwerken en het totaal geluid helderder word opgenomen.
  • Ditzelfde effect behaal je ook door de afstand tussen saxofoon en microfoon te vergroten maar er treed dan een tweede effect op. Doordat het totale opname volume van de sax afneemt door de grotere afstand neemt het volume aandeel van het omgevingsgeluid in de opname toe. Als je opnamekamer niet goed geïsoleerd is en het geluid flink terugkaatst tegen de (kale) muren kan dit de opname ongewenst beïnvloeden met galm en/of echo. Bij voorkeur neem je zo kaal mogelijk op zonder effecten. Effecten zoals galm of echo kun je naderhand altijd nog (digitaal) invoegen.
  • Als je de mic verder weg plaatst om een helderder geluid op te nemen kan je als vuistregel voor de afstand de lengte van je saxofoon nemen.
  • Als je op zoek bent naar een donkerder en minder direct geluid, probeer dan de microfoon eens onder de saxofoon te plaatsen.
  • Let op de plaats van je muziekstandaard! Op het eerste gezicht lijkt het onschuldig, maar met name metalen muziekstandaards kunnen een merkbaar galm effect in de opname veroorzaken als je deze direct achter de microfoon plaatst. Zet de standaard ver genoeg naast de microfoon en blaas niet richting je muziekstandaard.

Uiteindelijk komt het allemaal neer op experimenteren om het geluid zo goed als mogelijk op te nemen. Met bovenstaande richtlijnen kun je een aardige basis neerzetten voor je eigen thuisopnamen. Oh ja, voor ik het vergeet te melden – De kwaliteit van de microfoon bepaalt natuurlijk ook de kwaliteit van de opname. Zorg dat je een redelijke microfoon tot je beschikking hebt. Ik zal binnenkort hierover een ander stukje schrijven.

 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.